Lørdag 13. juni møttes medlemmer i Næringsbirøkt Norge på parestasjonen til Nikolas og Esther Pithan på Lundersæter. Vi fikk først en omvisning i driftsbygningen, før vi så nærmere på noen dronekuber og fikk høre mer om driften av parestasjonen. Etter kaffe og kaker var det anledning til omlarving for dem som ønsket det.
Vi takker Nikolas og Esther for at de tok imot oss og delte av sin kunnskap, og Knut Åge Floor for medbrakt avlsmateriale.
Næringsbirøkt Norge vil i år se på muligheten for å forhandle frem en god pris på sukker og ferdigfôr ved å koordinere en stor fellesbestilling. I første omgang legger vi opp til en uforpliktende volumkartlegging som vi kan vise til overfor leverandører og så vil vi komme tilbake med et forpliktende tilbud til de som har meldt interesse så snart det er klart.
Kartleggingsskjema for å registrere ønsket type fôr, volum, leveringsadresse osv, er sendt ut til alle medlemmer i siste nyhetsbrev. med svarfrist søndag 21. juni.
👉 Er du ikke medlem ennå, men vurderer å bli det?
Registrer deg som medlem innen 21.juni og få tilsendt nyhetsbrevet med lenke til kartleggingsskjemaet.
Vårt første frokostmøte ble avholdt tirsdag 2. juni kl.10 og det var over 20 medlemmer som deltok.
Vi fikk først høre litt nytt fra styret, blant annet om status for medlemstall, om møter med NB og BF, om neste møte på parestasjonen til Nikolas og Esther Pithan og om saken om toll på ferdigfôr og sukker klassifisert som dyrefôr. Deretter gikk vi over til en mer uformell runde med spørsmål og erfaringsutveksling.
Vi takker alle deltakere for et hyggelig og interessant møte!
Presentasjonene fra styret er sendt ut til alle medlemmer i siste nyhetsbrev.
👉 Er du ikke medlem ennå, men vurderer å bli det?
Registrer deg som medlem og få tilsendt nyhetsbrevet med presentasjonene fra vårt første frokostmøte.
Idéen om et fast månedlig frokostmøte har vi fra det svenske yrkesbirøkterlaget, Biodlingsföretagarna (BF), som har hatt suksess med dette opplegget i mange år.
I BF begynner de imidlertid tidligere på morgenen (kl. 0830) enn vi har lagt opp til foreløpig. Etter å ha fått noen tilbakemeldinger om at kl.10 er et uheldig tidspunkt for mange, særlig nå i den travleste tiden, åpner vi derfor for en liten spørreundersøkelse for å finne ønsket tidspunkt for vårt faste medlemsmøte fremover. Svarfrist søndag 21. juni.
👉 Er du ikke medlem ennå, men vurderer å bli det?
Registrer deg som medlem og få tilsendt nyhetsbrevet med skjema for spørreundersøkelsen.
Torsdag 21. mai var styreleder og nestleder i NBN invitert til styremøte i NB for å orientere om bakgrunnen for stiftelsen av NBN og planene for organisasjonen fremover. På møtet ble det også luftet muligheten for å etablere en gjensidig høringsordning om næringspolitiske saker for å legge til rette for at næringen kan stå mest mulig samlet utad.
Mandag 25. mai hadde styret et hyggelig og konstruktivt samarbeidsmøte med det svenske yrkesbirøkterlaget, Biodlingsföretagarna (BF), hvor vi fikk kartlagt områder som det kan bli aktuelt å samarbeide om fremover.
Det vi bestemte å se videre på i første omgang var muligheten for å kjøpe digital tilgang til medlemsbladet Gadden for alle våre medlemmer. Vi luftet også muligheten for et redaksjonelt samarbeid hvor vi på sikt kanskje kan få laget oss en utgave av bladet med norsk fagstoff i tillegg.
Videre ble vi enige om å se på muligheten for samarbeid om konferanser og studiereiser fremover. Når det gjelder medlemskap i den europeiske yrkesbirøkterforeningen (EPBA) ble vi anbefalt å vente til høsten siden EPBA for tiden går gjennom en omorganiseringsprosess. Vi ble også anbefalt å se på muligheten for å bli med i Nordisk-Baltisk forum der også BF er representert.
Norges Birøkterlag var raskt på banen da særavgiften på sukker ble innført i 1981. Allerede i 1982 var ordningen med refusjon av sukkeravgift på plass og hele 2425 birøktere benyttet seg av denne ordningen det første året. De siste årene har antallet birøktere som benytter seg av ordningen går kraftig ned, trolig fordi mange birøktere har gått over til å bruke ferdigfôr. Disse har ingen glede av ordningen med avgiftsrefusjon, men må i stedet betale toll på ferdigfôret.
Vi synes vinterfôret bør være toll- og avgiftsfritt uavhengig av hva vi velger å bruke som vinterfôr og ordningen med refusjon av sukkeravgift, som i dag innebærer store midlertidige kontantutlegg, kan kanskje også forbedres. Vi vurderer om vi skal prøve å få endret på dette. Mer informasjon om saken kommer på frokostmøtet 2. juni.
Vi har opprettet en egen WhatsApp gruppe for medlemmer i NBN som er tenkt som en uformell møteplass hvor man kan stille hverandre spørsmål og dele erfaringer. For å bli med er det bare å trykke på lenken som ble sendt ut i nyhetsbrevet.
👉 Er du ikke medlem ennå, men vurderer å bli det?
Registrer deg som medlem og få tilsendt nyhetsbrevet med lenke til WhatsApp-gruppen.
Vi har opprettet fire utvalg (arrangement, innnkjøp, avl og rådgivning) som skal arbeide for å bygge opp organisasjonen slik at vi kan få på plass flere tilbud og tjenester for våre medlemmer. Har du noen innspill og/eller ønsker å bli med i ett eller flere utvalg, er det bare å ta kontakt.